6 tips voor goede informele cliëntondersteuning

16-04-2016 13:38

Gemeenten en aanbieders in heel Nederland worstelen ermee: samen een goede manier vinden voor het aanbieden van onafhankelijke clientondersteuning. Hoe doe je dat? Movisie deed onderzoek in 29 gemeenten. Een belangrijk aandachtspunt is de samenwerking tussen formele en informele cliëntondersteuners.

Informele cliëntondersteuners hebben nog lang niet overal een officiële plek. Soms twijfelen gemeenten aan hun kwaliteit of zij hebben alle beschikbare middelen al gebruikt voor het inkopen van formele cliëntondersteuners. Waar (soms ervaringsdeskundige) informele cliëntondersteuners wel actief betrokken zijn, blijkt wel dat ze een specifieke meerwaarde hebben. Movisie deed er onderzoek naar.

Zes tips:

  1. Informeer gemeente, toegangsfunctionarissen en inwoners ook over de informele cliëntondersteuning: wat de informele ondersteuning doet, wat de specifieke kracht en meerwaarde is en waar de grenzen liggen.
  2. Organiseer regelmatig netwerkbijeenkomsten met formele en informele cliëntondersteuners en wijkteammedewerkers voor de onderlinge bekendheid. De totstandkoming van samenwerking heeft tijd nodig, het is een ingrijpend proces.
  3. Stimuleer de samenwerking tussen informele en  formele cliëntondersteuners via opdrachten in de leveringsovereenkomsten en het afsluiten van samenwerkingsconvenanten.
  4. Waarborg kwaliteit door het regelen van deskundigheidsbevordering en werkbegeleiding voor de informele cliëntondersteuners. Het kan heel zinvol zijn om formele en informele ondersteuners samen scholing te laten volgen. Ze leren vooral ook van elkaar door het uitwisselen van ervaringen en kennis.
  5. Zorg voor goede coördinatie, een adequate vergoeding en secundaire arbeidsvoorwaarden, ook voor informele cliëntondersteuners.
  6. Op landelijk niveau kan de informele cliëntondersteuning worden gestimuleerd door zaken als de ontwikkeling van profielschetsen, competentieprofielen en daarop aansluitende (erkenning biedende) scholing, het verspreiden van voorbeelden van samenwerkingsconvenanten en onderzoek dat de specifieke meerwaarde van informele cliëntondersteuners zichtbaar maakt.

Download het rapport 'Onafhankelijke cliëntondersteuning'

Bron: Movisie

 

 

Terug

Gratis nieuwsbr ief
Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante