Hittetips voor risicogroepen

17-08-2012 17:42

Het KNMI verwacht voor het hele land zeker tot met zondag aanhoudende hitte. Aan de kust kan een wind van zee later in de middag verkoeling brengen. Waarschijnlijk houdt de hitte maandag en dinsdag in het oosten en met name in het zuidoosten nog aan. Het Nationale Hitteplan is dan ook met ingang van vandaag actief.

De GGD is partner in het Nationaal Hitteplan en voorziet burgers en zorgverleners van informatie, tips en handelingsperspectieven en adviseert gemeenten bij o.a. evenementen. U kunt contact opnemen met uw GGD voor vragen en extra informatie.

Weerberichten

Via radio en tv wordt u op de hoogte gehouden van het verwachte verloop van de temperatuur. De website van het KNMI (http://www.knmi.nl/) geeft uitgebreide informatie over het weer en de bijbehorende weerswaarschuwing in uw regio.

Wie lopen risico?

Warm weer kan de gezondheid bedreigen. Ouderen vormen de grootste risicogroep omdat de temperatuurregulatie doorgaans slechter is en het dorstgevoel verminderd is. Niet alleen ouderen, maar ook mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen behoren tot de risicogroepen. Ook het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, alcohol of drugs kan het risico vergroten bij aanhoudend warm weer.

Wat zijn klachten van hitte?

Warm weer kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Daarnaast kunnen huidproblemen optreden zoals jeuk en huiduitslag. In ernstige situaties kan door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid optreden.

Wat kunt u doen om ongemak tijdens hitte te beperken?

Het ongemak van hitte kan beperkt worden door aandacht te schenken aan de volgende punten:

Drink voldoende

  • Zorg ervoor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst heeft. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat u ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol. 
    Tip: Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

Houd uzelf koel

  • Draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12 en 16 uur).
    Tip: Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.

Houd uw woning koel

  • Opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten.
    Tip: Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.

Zorg voor elkaar

  • Let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die misschien uw hulp kunnen gebruiken. Dat geldt des te meer tijdens de vakantieperiode, wanneer familieleden en verzorgenden weg kunnen zijn. Tip: Let extra op elkaar bij warm weer en steek een helpende hand toe.
Heeft u nog vragen?

Overleg met uw huisarts of apotheek als u vragen heeft over uw gezondheid of het gebruik van uw medicijnen tijdens hitte. Voor overige vragen kunt u contact opnemen met uw GGD.

Bron:  RIVM

 

Terug

Hittetips en herkennen van uitdroging

Wat kunt u doen om warme temperaturen beter te weerstaan en hoe herkent u uitdroging? Ook het Nationaal Ouderfonds heeft tips voor u verzameld.

Tip 1

Drink minstens twee liter water, vruchtensap of kruidenthee verspreid over de dag (meer als u veel transpireert), ook als u geen dorst heeft. Neem water mee als u naar buiten gaat. Wees matig met alcohol, cafeïnehoudende dranken en dranken met suiker, deze onttrekken juist vocht aan uw lichaam. Als u minder dan normaal plast of als uw urine donkerder wordt, dan moet u meer drinken.

Tip 2

Denk aan uw huid wanneer u naar buiten gaat! Smeer de onbedekte huid goed in met een zonnebrandmiddel met hoge beschermingsfactor.

Tip 3

Ga indien mogelijk alleen 's morgens naar buiten. Probeer, als het erg warm is, zoveel mogelijk binnen te blijven tussen 11.00 en 17.00 uur.

Tip 4

Draag lichte, luchtige kleding, het liefst van katoen, linnen of andere natuurlijke vezels. Bedek uw hoofd met een zonnehoed of zonneklep wanneer u naar buiten gaat. Vervang een dekbed of deken door een laken.

Tip 5

Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.

Tip 6

Blijf goed eten, eiwitrijk en met voldoende vitaminen, en zorg voor voldoende zoutopname. Groenten en fruit zijn aan te bevelen omdat deze een hoog percentage water bevatten en een natuurlijke bron zijn van vitamines en minerale zouten. Soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap zijn ook prima om het verloren zout aan te vullen. Zorg voor goede koeling van etenswaren en zorg voor goede hygiëne in de keuken; bij hoge temperaturen bederft voedsel eerder, waardoor u sneller diarree kunt krijgen en veel vocht kunt verliezen.

Tip 7

Houd de warmte zoveel mogelijk buiten. Door rechtstreekse zoninval te vermijden, zonnewering te gebruiken en deuren en ramen overdag dicht te houden en ’s avonds en ’s nachts maximaal te luchten. Als dit niet mogelijk is i.v.m. inbraakpreventie, laat dan (schone) ventilatieroosters permanent open. Doe ook lampen en computer zoveel mogelijk uit. Hang eventueel witte lakens voor de ramen, dat houdt de warmte beter buiten.

Tip 8

Als u het warm heeft, maak dan uw gezicht, hals, polsen en benen nat en herhaal dit regelmatig. Een nat washandje of voetenbadje werken ook verkoelend.

Tip 9

Vermijd overmatige inspanningen en neem veel rust.

Tip 10

Gebruik een ventilator of ga naar koele of air-conditioned ruimtes. Gebruikt u een ventilator, plaats deze dan hoog genoeg en let erop dat de luchtstroom niet direct op uw lichaam is gericht. Let op te grote temperatuurverschillen en tocht.

Tip 11

Woont u alleen, heeft u gezondheidsklachten en veel last van de warmte, vraag uw buren of familieleden dan een extra oogje in het zeil te houden of u regelmatig even te bellen. Neem eventueel een abonnement op een alarmeringssysteem.

Tip 12

Wees alert op uzelf. Ga met gezondheidsklachten direct naar de huisarts. Vraag uw huisarts ook om advies wanneer u medicijnen gebruikt die vocht afdrijven of die inwerken op de geestelijke toestand (neuroleptica).

Hoe herkent u uitdroging?

  • Sufheid: een moe gevoel, niet meer helder kunnen denken
  • Duizeligheid bij het opstaan, als dat anders niet zo is
  • Hoofdpijn
  • Donkere urine
  • Een droog gevoel in de mond.
  • Spierkrampen: door het uitdrogen verlies je ook belangrijke mineralen in het lichaam, waardoor spierkrampen kunnen ontstaan
  • Flauwvallen en wegvallen
  • Misselijkheid en braken
  • Donkere urine
  • Minder helder en minder goed aanspreekbaar zijn, soms wat meer geïrriteerd zijn.
  • De ogen liggen dieper in de kassen
  • Het meten via de huid van de hand (als de huid blijft staan na optillen) werkt bij ouderen veel minder omdat hun huid minder elasticiteit heeft!


Tip:

Dus als u zich ineens heel erg moe voelt op een moment dat u anders niet moe bent … niet gaan slapen of rusten, maar elke keer kleine beetjes drinken!

Heeft u een tip die hier niet vermeld staat, maar waar anderen wellicht ook baat bij kunnen hebben? Geef uw tip dan aan ons door via info@ouderenfonds.nl, zodat wij deze in bovenstaand lijstje kunnen opnemen.

Gratis nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen aangaande zorg & hulp?

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Miljoenennota en Rijksbegroting 2017
Op Prinsjesdag zijn de Miljoenennota 2017 en Rijksbegroting 2017 weer bekend gemaakt. Le es hier wat de gevolgen zijn van de plannen o.g.v. zorg, welzijn en werk.

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante