LCR, LPGGz en Ieder(in): Cliëntondersteuning geen prioriteit in veel gemeenten

03-11-2014 15:28

Voor mensen die vanaf 1 januari 2015 hulp nodig hebben bij het vinden van de weg in sociale regelingen, is onafhankelijke cliëntondersteuning vaak broodnodig. Gemeenten zijn via de Wmo verplicht dit te regelen, maar het blijkt dat zij hieraan geen prioriteit geven noch de onafhankelijkheid kunnen garanderen. Het Landelijk PlatformGGz (LPGGz), Ieder(in) en de Landelijke Cliëntenraad (LCR) trekken daarom aan de bel bij de staatssecretarissen Van Rijn (Volksgezondheid) en Klijnsma (Sociale Zaken).

 

Niet onafhankelijk

De drie organisaties maken zich grote zorgen over de beschikbaarheid van onafhankelijke cliëntondersteuning in alle gemeenten vanaf 1 januari 2015. Uit een monitor van MEE Nederland blijkt dit onvoldoende prioriteit te zijn bij gemeenten. Waar wel afspraken zijn gemaakt voor cliëntondersteuning, voldoet deze merendeel niet aan de wettelijke bepalingen. Cliënten moeten immers zelf hun ondersteuner kunnen kiezen en deze moet onafhankelijk zijn.

Nu wordt deze functie vaak ondergebracht in sociale wijkteams en is de onafhankelijkheid niet gegarandeerd. Er zijn nog geen voorbeelden van cliëntondersteuning waar álle burgers, met en zonder beperking, terecht kunnen met vragen over onderwijs, arbeid, inkomen, jeugd ggz. Want de clientondersteuning reikt verder dan de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet.

 

Wajong

Cliëntondersteuning moet ook dringend beschikbaar zijn is voor Wajongers die per 2015 worden herbeoordeeld. MEE biedt nu bijvoorbeeld cliëntondersteuning. Doordat de gemeenten verantwoordelijk worden voor cliëntondersteuning en zij het niet of niet goed regelen, is straks de weg naar MEE afgesloten. Een alternatief is er niet. Dit betekent dat een grote groep verstoken blijft van de nodige ondersteuning bij ingrijpende veranderingen.

 

Garanderen

De drie organisaties verzoeken de bewindslieden Van Rijn en Klijnsma dringend om de beschikbaarheid van de cliëntondersteuning per 1 januari 2015 te garanderen. Daarnaast moeten cliëntenraden en patiënten- en gehandicaptenorganisatie nauw betrokken worden bij de ontwikkeling van de cliëntondersteuning. En met een grotere prioriteit dan nu het geval is.

 

Factsheet en handreiking

Zowel Ieder(in) als de LCR hebben inmiddels cliëntenraden op weg geholpen en verschillende publicaties gemaakt. Ieder(in) heeft een handreiking voor plaatselijke belangenbehartigers (klik) opgesteld. De LCR heeft het factsheet Uitleg over cliëntondersteuning gepresenteerd.

 

Brief

Brief van LCR, LPGGz en Ieder(in) aan staatssecretarissen Klijnsma en Van Rijn 

 

Bron: Landelijke Cliëntenraad (LCR)

 

 

 

Terug

Gratis nieuwsbr ief
Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante