Ouderen raken grip op financiën kwijt door digitalisering

17-09-2016 17:28

Oudere mensen raken de grip op hun financiën kwijt door de toenemende digitalisering van diensten, met alle vervelende consequenties van dien. De Unie KBO pleit al jaren bij organisaties en overheden voor een standaardisering van papieren communicatie, met digitaal als extra service. Met 3 recente voorbeelden laten wij u de werkelijkheid zien.

Steeds meer organisaties en overheden communiceren minder via papier en verkiezen digitale communicatie om de burger of klant te informeren. De Unie KBO wijst banken, pensioenfondsen, NS en bijvoorbeeld de Belastingdienst op het feit dat lang niet iedereen digitaal is (1,2 miljoen ouderen zijn nog niet online) en dat dit verstrekkende gevolgen kan hebben.
 


Advertentie

 

We nemen u aan de hand van 3 recente voorbeelden mee in de wereld waarin ouderen problemen ondervinden van enkel digitale dienstverlening.

 
Problemen op komst

Naast ouderen die niet digitaal zijn blijkt uit eerder onderzoek van de KBO dat bijna driekwart van de senioren - die nu wel online zijn - verwachten de toenemende digitale dienstverlening niet te kunnen bijbenen. De KBO ziet dat veel dienstverlenende instanties er bijna vanzelfsprekend vanuit gaan dat alle burgers digitale dienstverlening ook kunnen en willen. ”Ons onderzoek bewijst dat dit beleid haaks staat op de realiteit”, zegt Unie KBO-directeur Manon Vanderkaa. ”Daarom roepen wij op om alternatieven te blijven bieden, plus een goed functionerend vangnet. Het moet mogelijk blijven om gewoon te bellen of langs te komen met een vraag.” Een van de ondervraagden verwoordt het gevoel van veel senioren: ‘Vaak roept een antwoord via een e-mail een nieuwe vraag op, met eindeloze mailwisseling tot gevolg.’

De KBO is zeker niet tegen digitalisering. Het levert juist ook een hoop op. en ook wij zien dat de samenleving meer en meer digitaal wordt. Maar veel landelijke instanties, waar de gewone burger afhankelijk van is, zorgen ervoor dat senioren zonder digitale vaardigheden het onnodig moeilijk krijgen als zij de informatie niet meer op papier ontvangern.
De KBO pleit voor papieren informatie als standaard en digitale informatie als een van de alternatieven.

Bron: Unie KBO

Terug

Gratis nieuwsbr ief
Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante