Samenwerking tussen artsen kan beter

04-09-2012 13:17

Patiënten vinden het niet erg om door meerdere artsen behandeld te worden, mits deze goed samenwerken. Als de informatie over klacht en behandeling goed wordt overgedragen is dit volgens zowel zorggebruikers als artsen geen probleem. Maar afstemming en informatieoverdracht zijn nu vaak nog onder de maat.

Een grote meerderheid van zowel zorggebruikers (88%) als artsen (85%) vindt het vervelend als patiënten niet steeds bij dezelfde arts terechtkunnen. Wel denken 60% van de zorggebruikers en 55% van de artsen dat veel patiënten bereid zijn naar een andere arts te gaan als de informatie over de klacht en behandeling maar goed wordt overgedragen, zodat ze niet steeds opnieuw hetzelfde verhaal hoeven te vertellen. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en de KNMG (Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst).
 
Onder de maat
Afstemming en informatieoverdracht zijn nu echter nog onder de maat volgens zowel zorggebruikers als artsen. Slechts 18% van de zorggebruikers en een kwart van de artsen denkt dat duidelijk is welke arts de zorg coördineert. Verder heeft ruim een kwart van de zorggebruikers geen idee of dit goed is geregeld. Volgens bijna twee derde van de zorggebruikers en bijna 40% van de artsen is de gebrekkige samenwerking te wijten aan het feit dat artsen niet hebben geleerd om met elkaar samen te werken. De uitkomsten van het onderzoek komen overeen met een onderzoek uit 2003. Er is sindsdien geen verbetering zichtbaar.
 
Veldnorm
Om de samenwerking te verbeteren heeft de KNMG de handreiking ‘Verantwoordelijkheidsverdeling in de zorg’ uitgebracht, waar veel zorgpartijen zich aan hebben verbonden. De handreiking bevat dertien concrete aandachtspunten voor een goede organisatie van de zorgverlening als de patiënt bij meer zorgverleners tegelijk in behandeling is, zoals: benoem één aanspreekpunt voor patiënten en familie, spreek duidelijk af wie de zorg rond de patiënt coördineert en maak afspraken over informatie-uitwisseling. De handreiking maakt ook cliënten duidelijk wat zij van hun zorgverleners mogen verwachten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg gebruikt de handreiking als veldnorm bij de toetsing van incidenten en calamiteiten. Bestuurders en professionals kunnen dus worden aangesproken op de naleving ervan.  
 
Consumentenpanel en KNMG-ledenpanel
Voor het onderzoek hebben bijna 1000 leden van het Consumentenpanel van het NIVEL en bijna 2000 leden van het KNMG-ledenpanel een vragenlijst ingevuld. Het consumentenpanel wordt gesubsidieerd door het ministerie van VWS.

Bron: NIVEL

Terug

Gratis nieuwsbr ief
Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante