Stresswijzer: Burn-out | CVS/ME

Stress: We kennen het gevoel allemaal. Stress is een primaire reactie van ons lichaam en geest en is van oudsher bedoeld om te overleven in een levensbedreigende situatie. Stress manifesteert zich als we bloot worden gesteld aan gevaar, bijvoorbeeld als we oog in oog staan met een tijger. Ons lichaam bereid zich snel voor op het 'vechten of vluchten'. Als reactie op stress maakt ons lichaam (de bijnieren) de hormonen cortisol, adrenaline en noradrenaline aan. Deze hormonen stellen ons in staat om alerter te zijn en goed te reageren op allerlei situaties van stress. Wat doet (acute) stress precies fysiologisch met ons?

    • het verhoogt je bloedsuikerspiegel om te beschikken over voldoende energie;
    • het verhoogt je hartslag om meer bloed naar je spieren te pompen;
    • het versnelt je ademhaling om je lichaam van meer zuurstof te voorzien;
    • het verwijdt je pupillen om beter te kunnen zien;
    • het onderdrukt je immuunsysteem en spijsvertering om energie te besparen;
    • het activeert je zweetklieren om afvalstoffen te lozen en je lichaam te koelen;
    • het verhoogt je pijndrempel om je grenzen te verleggen.

Tegenwoordig is die tijger vervangen door hoge werkdruk, een naderende reorganisatie, zorgen over je kinderen of ziek familielid, een financiële tegenslag, fileleed, relatieproblemen enzovoort.

Stress wordt ongezond wanneer je te lang hieraan wordt blootgesteld en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Je lichaam verkeert constant in een verhoogde staat van paraatheid (vecht- en vluchtreactie). Dit leidt op den duur tot allerlei lichamelijke klachten.

Stress kan ook een reactie zijn op bijvoorbeeld een virale- of bacteriële infectie, operatie of traumatische ervaring. Dit is vaak het geval bij mensen met het chronische vermoeidheidssyndroom. Ook hier lijkt veelal het stress-syteem ontregelt te zijn.

Symptomen Burn-out

Symptomen Chronische vermoeidheid


Atlante Coaching

Atlante  Coaching ondersteunt je in het proces van het doorbreken van deze vicieuze stress-cirkel en de balans en energie in je leven terug te vinden.

Interventies

  • Ontspanningsoefeningen: Ontspanning is een staat van gesteldheid die lichaam en geest nodig hebben om te herstellen. Juist in stressvolle situaties zijn we geneigd ontspanning te ondermijnen. Indien je jezelf langdurig blootstelt aan stress en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning dan kan het schadelijk zijn voor je gezondheid. Een goede balans vinden tussen inspanning en ontspanningen is dan ook van essentieel belang. Lees meer
  • In Beweging: Bewegen is een goede manier om stress te verminderen. Waarom? Bewegen helpt bij het ontspannen van je spieren en om de spanning in je lichaam los te laten. Bovendien maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine is een soort natuurlijke feel good drug, ook wel gelukshormoon genoemd. Endorfine vermindert je gevoel van pijn en het is betrokken bij het beloningssysteem van je lichaam. Je gaat je er beter door voelen. Lees meer

 

 

Gratis nieuwsbr ief
Blijf op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen met onze maandelijkse nieuwsbrief

E-mail
 

Vind zorg, hulp en informatie


 

Partners                  

Ook een vermelding op de site?
Bekijk de diverse publicatiemogelijkheden

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact
Adverteren
Sitemap | Disclaimer

Meer online wegwijzers

Atlas van Zorgvakantie

Samenwerkingspartners

JoHo | Het Coachhuis | Ik zoek loopbaanbegeleiding

Gratis Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen in de wereld van zorg & hulp? Meld je aan

Volg Atlas van Zorg & Hulp

Twitter
Linked In
Facebook
Nieuwsbrief
RSS feed

© 2012 - 2016 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante