Gehandicaptenparkeerkaart

U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden. De kaart die u in Nederland krijgt, is een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Hij is onder andere geldig in alle landen van de Europese Unie.

Soorten gehandicaptenparkeerkaarten

Als particulier kunt u 2 soorten gehandicaptenparkeerkaarten aanvragen:

  • bestuurderskaart;
  • passagierskaart.

Daarnaast is er een gehandicaptenparkeerkaart voor zorginstellingen voor het vervoer van de bewoners.

Bestuurderskaart aanvragen

U kunt de bestuurderskaart aanvragen als u ten minste een half jaar niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen met hulpmiddelen als een stok of krukken.

Op de bestuurderskaart staat een hoofdletter B.

De bestuurderskaart is persoonsgebonden. U hoeft dus geen eigen voertuig te hebben om de kaart aan te kunnen vragen. Er hoeft ook geen kenteken van uw voertuig op de kaart te staan. U moet wel een rijbewijs hebben.

Passagierskaart aanvragen

Heeft u een handicap en kunt u zelf niet rijden? Dan kunt u een passagierskaart aanvragen. Met deze kaart kan uw chauffeur onder meer op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. De kaart is persoonsgebonden. Er hoeft dus geen kenteken van een voertuig op de kaart te staan.

Op de passagierskaart staat een hoofdletter P. U kunt deze aanvragen als u ten minste een half jaar met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken, niet meer dan 100 meter zelfstandig kunt lopen. En de hulp van de bestuurder continu nodig heeft bij vervoer van deur tot deur.

Kinderen kunnen ook in aanmerking komen voor de passagierskaart. Zij moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen.

Bestuurderskaart en parkeerkaart voor passagiers aanvragen

U kunt een gecombineerde bestuurderskaart en passagierskaart aanvragen als:

  • u blijvend van een rolstoel gebruik maakt;
  • u andere aantoonbare ernstige lichamelijke beperkingen heeft waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig heeft.

Proef gehandicaptenparkeerkaart op kenteken

Enkele gemeenten doen, samen met de RDW, een proef om bij de gehandicaptenparkeerkaart ook een kenteken te registreren. De proef moet fraude met gehandicaptenparkeerkaarten tegen gaan. Het doel van deze proef is dat alle gemeenten hun inwoners met een gehandicaptenparkeerkaart deze mogelijkheid kunnen aanbieden.

Medisch onderzoek bij aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

Om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. U moet bijvoorbeeld niet meer dan 100 meter zelfstandig kunnen lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator. Tijdens een medisch onderzoek bepaalt een keuringsarts of u aan deze voorwaarden voldoet. Dat hoeft niet als de gemeente over gegevens beschikt waaruit blijkt dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet. Dit kan bijvoorbeeld een keuringsrapport zijn waarin staat dat de handicap chronisch of onomkeerbaar is. Uw gemeente kan u hierover meer informatie geven.

Geldigheid gehandicaptenparkeerkaart

Een gehandicaptenparkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig. Komt u korter dan 5 jaar voor de kaart in aanmerking? Dan is de kaart ook korter geldig.

Gehandicaptenparkeerkaart verlengen

Voor verlenging van uw gehandicaptenparkeerkaart kunt u terecht bij uw gemeente. Als het duidelijk is dat u nog steeds aan de voorwaarden voldoet, is een nieuwe medische keuring niet nodig. Dat is wel nodig als uw medische situatie mogelijk is veranderd.

Kosten gehandicaptenparkeerkaart

Veel gemeenten brengen kosten (leges) in rekening voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart. Ook kan de gemeente kosten in rekening brengen voor de medische keuring. Gemeenten bepalen zelf de hoogte van deze kosten. Er is geen maximumbedrag voor de kosten van de aanvraag en keuring.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u niet staat ingeschreven in een gemeente

U kunt ook een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als u niet staat ingeschreven in een gemeente. U kunt de kaart dan aanvragen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Dit geldt voor zowel de bestuurderskaart als de passagierskaart.

Gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen

Het bestuur van een instelling waar gehandicapten verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiervoor is geen medisch onderzoek nodig. Hoeveel kaarten het bestuur kan aanvragen, hangt af van het aantal bewoners van de instelling. En van het aantal voertuigen dat de instelling gebruikt om de bewoners te vervoeren.

Op een gehandicaptenparkeerkaart voor een instelling staan:

  • een hoofdletter I;
  • de naam van de instelling;
  • de naam van de directeur;
  • de handtekening van de directeur.
Bron: Rijksoverheid
 

PartnersHandicare Trapliften              

Vind zorg, hulp en informatie

 

Gevolgen miljoenennota 2020 voor zorg en welzijn

De Miljoenennota en Rijksbegroting worden op Prinsjesdag (dinsdag 17 september 2019) weer bekend gemaakt.

Wat zijn de gevolgen van de Miljoenennota 2020 voor zorg en welzijn? Lees hier wat reeds bekend is

Wonen, zorg &  leven

Uw eigen appartement in een kleinschalig, sfeervol pand. Alle benodigde zorg 24 uur per dag binnen handbereik. Veel persoonlijke aandacht voor uw welzijn. 15 locaties in Nederland.

Atlas van Zorg & Hulp

Online wegwijzer in de wereld van zorg en welzijn voor zorg- en hulpvragers, mantelzorgers en zorg- en hulpverleners.

Over Atlas van Zorg & Hulp
Contact

Een vermelding of artikel plaatsen op de site?
Publicatiemogelijkheden

Meer online wegwijzers
Atlas van Zorg & Vakantie
Ikzoekloopbaanbegeleiding.nl

© 2012 - 2019 Disclaimer

Atlas van Zorg & Hulp is onderdeel van Atlante